tisdag 22 maj 2012

Små salta spröda kex

Nu äntligen skall jag leverera receptet jag lovade tidigare. De har legat på landet och vi har inte kommit dit på ett tag då vi bygger ut hemma. Dessa små godingar bakade jag alltså för ett tag sedan och de var supergoda tycker jag. Lycka till!!



Ca 30st

Drygt 1 ½ dl vetemjöl
3/4 dl rapsolja
1 dl vatten
½ dl havregryn
½ dl linfrö
½ dl solroskärnor
½ tsk bakpulver
1 tsk salt

Dekor: Havssalt och 3 olika fröer

Blanda alla ingredienserna till kexen i en stor skål och knåda till en fast deg. Dela degen till två klumpar och kavla ut dem på bakplåtspapper så tunt som möjligt. Ta ut rundlar om ca 3 cm tex med ett litet glas. Pensla med vatten och strö på salt. Grädda dem i 200 grader i 12 min tills de är gyllene.
 Låt de svalna på galler.

Inga kommentarer: